Marek Dvořák, šéf agentury Brand Harmony s. r. o. se v přítomnosti nového zákazníka necítil úplně dobře. Nevěděl proč. Když ten chlap vstoupil do jeho kanceláře, marketéra přepadl záchvat smrtelného strachu. Zákazník přitom působil vcelku obyčejně. Nebyl to dlouhán ani skrček. Byl průměrné výšky. Nosil šedý oblek a baret posunutý na ucho. V ruce držel hůlku zakončenou ornamentem ve tvaru pudlí hlavy. Až na pečlivě pěstěný knírek byl hladce oholený.
Jeden neobvyklý rys se na zákazníkově zevnějšku přece jen najít dal. Každé jeho oko mělo jinou barvu. Pravé bylo černé, levé zelené. Barvu vlastních očí ale člověk neovlivní. To dá rozum.
„Co pro vás mohu udělat?“ zeptal se ho Dvořák.
„Šéfuji organizaci, která nemá nejlepší image,“ popsal chlapík. „Chtěl bych to změnit.“
„A jaká organizace to je?“
„Peklo,“ odpověděl chlápek.
Dvořák se na něj podíval ještě jednou. Vysvětlovalo by to divný pocit. Možná opravdu nekecá.
„Ehm … to jste asi nadnárodní firma,“ nebyl si jistý Dvořák. „Nejsem si jistý, jestli bychom vám mohli pomoci. Nemáme celosvětový dosah.“
„Chceme začít s jedním státem,“ prohlásil zákazník. „Česko je pro nás ideální. Máte 33 procent ateistů a jen 25 procent věřících. Spousta vašich občanů tvrdí, že jsou spirituální. Věří ale jen v neurčité něco.“
„Já jsem se vždycky považoval za buddhistu,“ svěřil se Dvořák.
„To je přesně, o čem mluvím,“ prohlásil chlapík. „Navíc od vás máme hodně zákazníků. Končí u nás až 94,6 procenta Čechů a Češek.“
„Takže i ti křesťané?“
„Mezi ateisty, křesťany a něcisty u vás není podle našich čísel statisticky významný rozdíl,“ potvrdil zákazník.
No a tak si plácli. Byla z toho kampaň Peklo 3.0. Jako u všech klientů byl největší problém podsvětí přesvědčit, že se musí vzdát starých vizuálů a sloganů. Ten nápis „Naděje zanech, kdo mnou ubírá se!“ dal Dvořákovi zvlášť zabrat.
Přišel místo něj s vlastními nápady. Zvlášť pyšný byl třeba na „Peklo není konec světa,“ „Peklo: příležitost začít znova“ a „Přijďte se ohřát.“
Rozjeli i příběhy influencerů mezi klienty. V kampani využili Kleopatru, Bruta, Richarda Nixona, Matu Hari, Lenina, Lucrezii Borgii, Gustáva Husáka a samozřejmě Sisifa. Hitler spolupráci odmítl. Beztak by ale byl až moc kontroverzní. S Předsedou Maem se nedalo domluvit.
Brand Harmony navrhla také změnu informačního systému. Patřilo k ní i propojení s mobilní aplikací. Každý klient mohl už během života sledovat, jak se mu načítají hříchy. Byla možnost si předem zvolit z alternativních trestů, například vroucí olej, věčné mrazy, lámání kolem, bičování, valení balvanu do kopce atd.
Nově založené Oddělení karmických zodpovědností přišlo i s inovativními tresty. Bylo mezi nimi například osm tisíc let vyplňování daňového přiznání, nekonečná fronta na poště, dva tisíce let sledování fotbalu (pro zapřisáhlé nesportovce), nebo pět tisíc let poslechu kapely Kryštof.
Jenže pak se objevily problémy. Změnu image Češi přijali. Čísla z průzkumů říkala, že se jejich postoj k peklu změnil. Netěšili se do něj. To ale nebyl ani záměr. Potíž se objevila jinde.
„Zaměstnanci se nedokázali se změnou image sžít,“ popsal Satan na vyhodnocovací schůzce po půl roce. „V sekci s Kryštofem máme dva případy šílenství. Oba démoni skončili v dlouhodobé pracovní neschopnosti. A to se ten program ještě pořádně nerozběhl.“
„Možná jsme to přepískli,“ přiznal Dvořák. „Víc než hodinu té kapely bez újmy na duševním zdraví opravdu vydrží jen málokdo.“
„Není to jen to,“ pokračoval Satan. „Zdá se, že se démoni novou image značky nepřijali. Dokonce hrozí stávkou.“
„Nemůžete jich několik pro výstrahu vyhodit?“ napadlo marketéra.
„Máte představu, jak dlouho dneska trvá sehnat kvalifikovaného démona?“
„To ne.“
„Dlouho,“ řekl Satan. „Zkrátka: odvedli jste skvělou práci. Zatím ale nechceme v projektu pokračovat. Vaše služby samozřejmě zaplatíme. Uvidíme se za tři roky.“
„Tři roky? Proč zrovna – “ chtěl se ještě zeptal Dvořák.
Jenže jeho host s tichým „puf“ zmizel. Zůstal po něm jen lehký zápach síry.
Ty tři roky vrtaly expertovi na vztahy s veřejností hlavou. Že by Ďábel plánoval další pokus? Pak si ale Dvořák vzpomněl na zítřejší schůzku s lékařem. Měl se na ní dozvědět výsledky jaterních testů. Rychle zkontroloval aplikaci v telefonu. Když pošle něco na charitu, mohl by možná ušetřit nějakých těch tisíc let ve vroucím oleji.